Hvorfor lykkes ikke pedagogiske spill?


Jeg fant nettopp et interessant innlegg på nettet om hvorfor pedagogiske spill ikke lykkes. Spillbransjen raser fremover med 3d og stadig bedre grafikk. Kinect har til og med gitt oss nye måter å samhandle med datamaskiner. Hvorfor er det da så få spillprodusenter som bruker disse nyvinningene til å formidle virkelig kunnskap? Innlegget (les selv) legger skylden på flere ting, blant annet sosiale og kulturelle holdninger til spill og konservative meninger blant skoler og universitet.  Kostnadene ved spillutvikling blir også nevnt.

Det finnes noen unntak som er verdt å nevne. De nye automatiske kursene som jeg har skrevet om tidligere, i tillegg til Rosetta Stone, har elementer av spill i seg. Oppgaver blir løst og man får en liten oppmuntring om man svarer rett (gamification). Men nesten ingen av disse finnes på norsk. Mattematikkverktøyet Kikora er det eneste hederlige unntaket.

Det verste er at det store fraværet av noen norske spill gjør det enkelt å finne modeller som kan brukes, f. eks på norsk historie. Tenk deg et et spill som Risk satt til Harald Hårfagres tid hvor du spiller om å erobre Norge slik som Harald Hårfagre . Så kunne man legge inn en animasjon om hvordan Hårfagre faktisk erobret landet. Man kunne til og med inkludere andre kriger slik som Birkebeinernes krig, vikingkriger eller eller den store nordiske krigen. Et slikt spill om Norges historie finnes ikke på norsk, men det finnes slike spill om England og om USA. Man trenger ikke gjenoppfinne hjulet. Man kunne også brukt tall fra statistisk sentralbyrå for å lage et Civilization-type spill for Norge på norsk, hvor man grunnlegger norske byer, frakter fisk, bygger fossekraft og borer i nordsjøen. For å være ekstra pedagogisk kunne man lure inn små animasjoner og biter av videoforelesninger i spillene på en slik måte at det ikke merkes.

Vel, det var noen ideer. Poenget mitt var bare at den engelskspråklige verden har få utdanningsspill, men Norge har så og si ingenting PÅ NORSK. Det hele koker selvsagt ned til et spørsmål om penger. Men det burde bevilges penger til slike ting av staten for det er i alles interesse at de læringsmodellene som finnes: Rosetta Stone, Risk, Civilization, Udacity, Cousera, kikora osv benyttes i læring her til lands. Norske pedagoger bør ha følehorn ute for de teknologiske læringsmodellene som finnes, og statlige støtte bør gis til å anvende disse på norsk språklæring, norsk historie og norsk samfunnslære.

4 thoughts on “Hvorfor lykkes ikke pedagogiske spill?

  1. Hei! Flott å se at du er engasjert i tematikken. Spill og læring er faktisk veldig i vinden for tiden, både internasjonalt og i Norge. Beklager at vi brukte litt lang tid på å svare på henvendelsen din på bloggen vår, legger ved lenkene vi svarte til deg i dag:

    Kan dette spillet lære deg å forstå algebra?»
    Her jublar elevane over samfunnsfagprøven
    Setter dataspill på timeplanen
    Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring

    Siden du nevner et forslag til RISK-lignende spill i historieundervisningen, tenkte jeg det kunne være morsomt for deg å høre om det nye, norske brettspillet Kampen om Norge

  2. Tilbaketråkk: Spill i skolen – 9 aktuelle artikler « Spillvev

  3. Flott innlegg. Spørsmålet om hvordan man kan ta i bruk spill i undervisningen på en hensiktsmessig måte er noe som opptar meg. Du nevner en mulig årsak til at pedagogiske spill ikke slår an er at de til liten grad tar i bruk nyvinninger som bedre grafikk og nye måter å samhandle med maskiner på. Dette kan være en medvirkende faktor, men jeg tror at hovedproblemet med disse spillene er at de er laget nettopp for å være pedagogiske.

    Utviklingen av pedagogiske spill starter slike jeg forstår det i feil ende. Steg en er å avklare hvilket læringsinnhold spillet skal ha, deretter konstrueres spillet rundt det som ønskes formidlet. Å lage et spill som er engasjerende og spennende blir dermed sekundært. Veldig ofte virker spillet som en kunstig ramme rundt et faginnhold som blir forsøkt tredd nedover hodet på spilleren. Det er også vesentlig at markedet for pedagogiske spill er langt mindre enn for kommersielle underholdningsspill. I trange skolebudsjett (både i Norge og i resten av verden) er det vanskelig for skoleadministrasjoner å satse særlige summer på utradisjonelle læremidler som spill.

    Slik som jeg ser det, bør skolen forholde seg til dataspill på samme måte som den forholder seg til romaner, noveller, film etc. som brukes i undervisningen. Identifiser engasjerende spill med et rikt innhold, og sett de inn i en pedagogisk kontekst. Det er noen skoler som eksperimenterer med dette allerede. Magnushs har gjort spennende forsøk med Minecraft og Assasains Creed. Jeg og en kollega ved Nordahl Grieg vgs i Bergen jobber med et undervisningsopplegg med Civilization IV som vi kommer til å sette i liv i oktober. Min prediksjon er at vi kommer til å se mye mer av denne typen opplegg i årene som kommer.

    • Takker så meget for utfyllende feedback:) Du har nok rett i at utdanningsspillene er lett gjennomskuelige. Men det burde være mulig å balansere litt bedre mellom underholdning og utdanning. Tenk på BBC sine dokudrama. De har både underholdende dramatiseringer f.eks av Pompeis undergang, avbrutt av fortellerstemmer som bringer oss fakta om hendelsen.

      Det blir spennende å se hva som skjer fremover med Civilization prosjektet deres. Har dere egne Mod-er for Norge (se innlegget etter dette på bloggen) ? Det finnes mange Civilization-moder for utdanning. Jeg kom øvrig over denne interessante forelesningen av James Paul Gee på nettet. Den handler om det du driver med, men den har du kanskje sett? Lyden blir litt bedre når han dukker opp etter 4 min innledning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s